SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2013


Sebenarnye tak de ape pon nak tulis malam ni memandangkan malam ni je malam last untuk solat tarawih....esok dah tak boleh tarawih sebab malam raya ataupon 
lebih sinonim di kalangan orang kelantan adalah 
"esok hari wak ttupat"....

selalunye kalau aku balik kampung, atok aku gigih buat ketupat bucu segi tiga tu....dah 
tua-tua pon gigih buat ketupat....kau mampu? bukan ketupat nasi yang makan dengan kuah kacang tu eh?? ini ketupat daun palas dengan berbagai nama....
kadang-kadang aku mencik betol dengan ketupat yang rasanya manis ataupun ada kacang kat dalam tu....tobat aku makan ketupat saje....kacang nye aku pergi tanam belakang umah...gigih tahu? sebab nye kalau aku buang merata, kan kantoii pulak...!

aku paling suka ketupat yang ada serunding tu....mula-mula aku pindah kelantan, aku paling tak suka bila dengar orang kelantan panggil serunding tu 'sambal daging'...sebab aku pikir mane sambalnye?? tapi dah lama-lama aku pon makin biasa dengan perkataan sambal daging...makin lama, makin rasa bangga pulak jadi orang kelantan...!!



kau nampak tangan orang tua ni tunjuk daun palas?



ni lah rupanye apabila dah siap disimpul...ke kau panggil bungkus?


dulu aku pernah jugak buat ketupat daun palas ni...gigih kau nak belajar....mula-mula memang nak nangis sebab tengok orang buat laju jer...aku? punye lah nak simpul daun palas tu dah kekok satu hal...tak kenal pulak! tapi bila dah belajar, mula lah nak 
berlumba sape cepat siap!



tergugat hati ambo tengok ketupat yang dah siap ni!



memang kena buat banyak-banyak dan berkilo-kilo apabila tibanya hari raya!



ni lah rupa ketupat serunding yang aku dok gila selama ni...

..........................
habis cerita pasal ketupat, sekarang ni aku nak buat ucapan Selamat Hari Raya khusus buat pembaca blog aku ni....tak kira laaa kau tu suka jadi silent readers ke ataupon kau memang pengunjung tetap blog ni....



   Purify your hearts with the remembrance,  
Enlightened soul with love; 
Through the day with a smile, 

Set step with gratitude; 

Purify the heart with an apology, 

Congratulations Aidil Fitri;

TaqabbalAllahu Minna Wa Minkum, 

Minal Aidin Wal Faizin; 




Satukan tangan satukan hati, 

Itulah indahnya silaturrahim,

Di hari kemenangan kita padukan, 

Keikhlasan untuk saling memaafkan; 

Selamat Hari Raya Aidil Fitri,

Mohon Maaf Zahir Batin. 






2 comments:

  1. Selamat hari raya Jannah! Tak pernah pulak makan ketupat daun palas yang ada inti kat dalam macam ni.. Nampak sedap.. glup!

    ZON PERMAISURI CHOMEL

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya jugak! cuba laaa makan...best taw!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...